
Samenwerken: altijd een balans tussen harde – en zachte kant
Het Duitse autoconcern Daimler en zijn Chinese grootaandeelhouder Geely gaan verder samenwerken. De bundeling moet Daimler een kostenbesparing opleveren van meer dan €100 mln per jaar.
Bron: pagina 30, 18-11-2020 @ Het Financieele Dagblad
Wim Witteveen namens AlliantiePartners over dit artikel:
” Als er ergens veel wordt samengewerkt tussen concurrenten, dan is het wel binnen de auto-industrie. Vrijwel altijd gaat het om kostenbesparingen op basis van gedeelde kosten en het bereiken van schaalvoordelen. In dit geval zelfs om € 100 mln. per jaar. Partijen blijven hun eigen doelstellingen houden en werken slechts samen op de vastgestelde doelen. Daarbuiten wordt er gewoon concurrentie gevoerd. Goede afspraken zijn natuurlijk cruciaal. Het blijft van belang buiten goede afspraken, ook te werken aan de zachte kant van de samenwerking. Omdat bij vertrouwen de bereidheid om te investeren en een stapje extra te zetten, gewoon groter is en zonder dat vertrouwen de uitkomst suboptimaal zal zijn. Uiteindelijk gaat het altijd om de balans tussen de harde- en de zachte kant van samenwerken.”