
Samenwerken in tijden van Coronacrisis
De crisis heeft ons allemaal ongekend geraakt en dit onderzoek richt zich op de hoofdvraag:
Wat kunnen we leren van de manier waarop organisaties hun bestaande en nieuwe samenwerkingen aanpassen aan de invloed van een crisis als COVID?
Meer dan 80 personen uit verschillende sectoren hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Onderstaand alvast een preview van de uitkomsten.
Type samenwerkingen
De meeste respondenten werken samen op klant en leveranciers afspraken. Het is opvallend dat dit in zo’n grote mate samenwerkingsverbanden worden genoemd. Dit wordt verder onderzocht in de interviews. Maar er zijn ook veel respondenten die samenwerken op technologie / innovatie / R&D. Dit soort samenwerkingen hebben vaak als kenmerk dat ze gericht zijn op de lange termijn en veel vertrouwen nodig hebben.
Invloed van Corona op de samenwerking
Voor 2 op de 5 respondenten heeft Corona eerder een positieve dan een negatieve invloed gehad op de relatie met de belangrijkste partner. Voor 1 op de 6 is de relatie wel verslechterd door Corona. Voor nog eens 2 op de 5 heeft Corona geen invloed gehad op de samenwerking. Het percentage negatieve impact door Corona is relatief laag.
Maatregelen tegen verslechteren van de samenwerking
Van de 13 respondenten die aangeven dat de samenwerking is verslechterd geeft bijna de helft aan dat er opnieuw is onderhandeld over de samenwerking. Maar ook 2 op de 5 geeft aan dat er geen specifieke actie is ondernomen.
Er is een respondent die toelichting heeft gegeven op deze vraag:
“We hebben sommige agendaonderdelen een beetje lucht gegeven”.
Nogmaals hartelijk dank voor deelname aan dit onderzoek. Zo krijgen we samen steeds meer inzicht in alle factoren die een rol spelen bij professioneel samenwerken, zodat we gezamenlijk ons vakgebied verder kunnen professionaliseren.