Strategie

De organisatiestrategie geeft inzicht in drie dingen: de strategische doelen, de kerncompetenties en de beperkingen of kaders, zoals wetgeving, financiële eisen of marktdruk.

Uit de organisatiestrategie volgen meerdere deelstrategieën die elkaar beïnvloeden. Eén daarvan is de ‘sourcingstrategie’. Hierin stel je je de vraag welke activiteiten en kerncompetenties je zelf in huis wilt houden, wat je kunt inkopen en waarin je voorziet door allianties? Ofwel: Make, Buy, Ally? Wat zijn de voordelen van allianties ten opzichte van Make of Buy? En de nadelen? Open onder aan deze pagina de presentatie Make, Buy or Ally, als hulp bij het inrichten van dit proces en het maken van de juiste keuzes.

Als je hebt besloten om (meer) allianties te sluiten komt er een tweede strategische vraag: de ‘alliantiestrategie’. Die omvat drie elementen:

  1. Beleid: de randvoorwaarden voor de keuzes die rondom allianties gemaakt worden;
  2. Management: de processen en uitgangspunten waarmee allianties bestuurd worden;
  3. Portfoliomanagement: management van de portfolio van allianties die het bedrijf heeft en hoe daarop gestuurd wordt.

‘Beleid’ omvat onder andere de relatie tussen alliantiedoel en de gekozen juridische vorm (joint venture, consortium, contract), maar ook het vraagstuk wat als basis voor het besturingsproces van deze alliantie geldt: control of trust? In de presentatie Alliantiestrategie gaan we hier uitgebreid op in. Je vind deze presentatie onderaan deze pagina.